Review για το βιβλίο “Learn to Program with Scratch”.

Learn to Program with Scratch

A Visual Introduction to Programming with Games, Art, Science, and Math

Το βιβλίο του Majed Marji με τίτλο Μάθετε Προγραμματισμό με το Scratch, από τις εκδόσεις No Starch Press, εστιάζει σε προγραμματιστικές έννοιες, χρησιμοποιώντας το περιβάλλον του Scratch ως μέσο για την διδασκαλία τους. Αποτελεί έτσι ένα από τα ελάχιστα (προς το παρόν) βιβλία τέτοιου είδους και μια πολύ ευπρόσδεκτη προσθήκη στη βιβλιοθήκη μας.

 

Ο υπότιτλος Μια Οπτική Εισαγωγή στον Προγραμματισμό με Παιχνίδια, Τέχνη, Επιστήμη και Μαθηματικά φανερώνει και το πλέον δυνατό σημείο του βιβλίου: περιέχει ένα μεγάλο εύρος πρωτότυπων και διασκεδαστικών παραδειγμάτων, με έντονο το διαθεματικό στοιχείο, αφού πολλές από αυτές σχετίζονται με έννοιες από τα Μαθηματικά και τη Φυσική. Τα παραπάνω υποστηρίζονται από προτάσεις για επεκτάσεις, νέες δραστηριότητες, ακόμα και θεωρητικές ασκήσεις για εμπέδωση των προγραμματιστικών εννοιών. Για τους ακόμα πιο απαιτητικούς παρέχονται, εκτός της δομής του βιβλίου, επιπλέον πιο περίπλοκες εφαρμογές. 

Ο Marji δεν διστάζει να ξεκινήσει στα πρώτα κεφάλαια με μια βουτιά στα βαθιά. Τα αρχικά παραδείγματα δεν είναι καθόλου τετριμμένα, αν και υπάρχουν επεξηγήσεις όπου χρειάζονται. Παρέχεται έτσι με πρακτικό τρόπο μια σύντομη επισκόπηση των δυνατοτήτων του περιβάλλοντος. Σταδιακά όλες οι έννοιες αναλύονται σε βάθος ενώ μέχρι το τέλος του βιβλίου το φάσμα των εννοιών που καλύπτονται είναι πραγματικά ευρύτατο. Είναι σημαντικό ότι το βιβλίο βασίζεται στο Scratch 2.0, του οποίου οι δυνατότητες είναι αρκετά εκτεταμένες σε σχέση με την προηγούμενη έκδοσή του.

Για τους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής αυτό το βιβλίο είναι ένας εξαιρετικά πολύτιμος πόρος. Παρέχει πολλές ιδέες για την διδασκαλία του προγραμματισμού, προτάσεις για εμβάθυνση για τους μαθητές που ενδιαφέρονται, ενώ και η διαθεματική του πλευρά προσφέρει διασυνδέσεις με άλλα μαθήματα και υλικό για δραστηριότητες και projects. Τα περισσότερα κεφάλαια είναι αρκετά αυτοτελή ώστε να μπορεί κανείς να παραλείψει κάποια ή να τα ακολουθήσει με την σειρά που προτιμά.

Ένα σημείο που χρειάζεται προσοχή είναι το συνολικό επίπεδο δυσκολίας του βιβλίου. Στην εισαγωγή αναφέρεται ότι το βιβλίο απευθύνεται σε οποιονδήποτε επιθυμεί να εξερευνήσει την επιστήμη της Πληροφορικής, αναφέροντας από μαθητές γυμνασίου μέχρι φοιτητές άλλων πεδίων. Στην πραγματικότητα, αν και η υποδειγματική του στοιχειοθεσία το καθιστά πολύ ευχάριστο στην ανάγνωση, πολλά από τα παραδείγματα είναι αρκετά δύσκολα για αρχάριους μαθητές μικρής ηλικίας, ειδικά αν επιχειρήσουν να τα υλοποιήσουν χωρίς καθοδήγηση.

Εν κατακλείδι, πρόκειται για ένα βιβλίο που φέρνει φρέσκες ιδέες στη διδασκαλία του προγραμματισμού με Scratch και πετυχαίνει σε μεγάλο βαθμό τους στόχους που θέτει. Είναι πολύ ευχάριστο το γεγονός ότι εκμεταλλεύεται πλήρως τις δυνατότητες του περιβάλλοντος και δεν περιορίζεται στις συνηθισμένες δραστηριότητες που αντιμετωπίζουν το Scratch σαν ένα εργαλείο για παιδικά animation. Απευθύνεται σε ευρύ αναγνωστικό κοινό και είναι σίγουρο ότι θα αποτελέσει ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για εκπαιδευτικούς Πληροφορικής αλλά και δασκάλους που θέλουν να εμπλουτίσουν το μάθημά τους.

Το βιβλίο δόθηκε για review στο Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πληροφορικής Χίου από τον εκδοτικό οίκο No Starch Press.

Διαβάστε την αγγλική έκδοση του review.